Tibouchina

Detail van de stamper en meeldraden van de prachtige bloem van de Tibouchina.

De Tibouchina komt uit Brazilië en is groenblijvend. Ondanks dat de plant van nature in vochtig warme streken groeit, doet hij het heel goed in ons klimaat. Het is een serreplant, maar kan in de zomer buiten worden gehouden. In de volle grond kan het een flinke struik worden van wel 3 meter hoog en 1 meter breed. In pot of kuip blijft de plant een stuk kleiner, ongeveer een halve meter hoog en breed.

De Tibouchina bloeit met prachtige, diepblauwpaarse bloemen, die vanaf ‘het begin van de zomer’ aan de plant komen. Bloemen in knop hebben een zuivere bolvorm en zijn groen van kleur. Het hoogtepunt van de rijke bloei valt in het najaar.

9 Reacties

  1. Een prachtige macro!
    Dit is nou precies waarom ik zo van macrofotografie hou. Het laat je de details zien die met het blote oog niet te zien zijn. De scherpte is helemaal goed en de kleuren zijn helemaal top!

    Lieve groetjes, mennoG

  2. Wat een juweel. Dit is macro met hart en ziel en kleur. Wat een topper!

  3. Cristien Fotografie Macro |Beantwoorden

    Dit is echt weer een topper waar ik stil van wordt.
    Zo mooi de kleur, en dat van zo`n klein detail, ik ken de bloem maar zo gefotografeerd dat kan er maar 1 en dat ben jij!
    Wat gaaf ook je achtergrond, ik blijf er naar kijken zo mooi!
    Groetjes met een knuffel van mij!
    Cristien.

  4. Toch wel een heel bijzonder stampertje Rardo. Eeen zeer fraaie macro

  5. Een prachtige macro !
    Mooie belichting en kleuren.

  6. Hoi Rardo,

    via via kwam ik hier aangeland en ik val met mijn neus in een prachtige foto met een zeer leerzame info erbij. Heel mooi dit.

    Groetjes, Helma

  7. Hallo Rardo,
    Ook ik kom via een ander blog, die van Cristien bij jou terecht. Spijt? Echt niet! Wat kan fotografie mooi zijn.
    Super mooi.
    groetjes Marijke

  8. Hier word ik gewoon helemaal verliefd op wat een moacro. Origineel en perctie gedaan Prachtige kleuren en passende achtergrond
    Genieten doe ik Gerard
    groet wies

  9. Knappe macro en mooi van kleur.

Geef een reactie

