Lenteklokje

Het Lenteklokje, niet te verwarren met het Sneeuwklokje ook al lijkt het er veel op, verschijnt vroeg in het voorjaar. Soms tussen de sneeuw, maar het heeft liever de eerste lentezon. Dit in tegenstelling tot het Sneeuwklokje die ook bloeit als er geen zon is. Het lenteklokje is het grotere familielid van het sneeuwklokje en bloeit gewoonlijk zo’n twee weken later.

In Nederland zijn er geen populaties meer die van nature voorkomen, je kunt hem slechts hier en daar in verwilderde vorm tegenkomen. Deze heb ik gefotografeerd in de heemtuin van Zoetermeer.

11 Reacties

  1. Dat heb jij dan weer hè…
    Ze zijn slechts hier en daar te vinden in de natuur en ja hoor🙂 Rardo heeft ‘m te pakken!
    Het is je gegund jongen… je hebt er een prachtige macro van gemaakt!

    Lieve groet,
    mennoG

  2. Ik heb nog niet veel zon gezien en toch deze foto…😉

  3. Mooi, zoals de steeltjeds glanzen. Kende dit bloemetje nog niet.

  4. Ik kende ‘m zelfs niet😦
    Staat er mooi op Rardo,nerfstructuur op de bloemblaadjes komt er ook mooi uit

  5. Dank zij de uitleg weet ik dat het geen sneeuwklokje is, anders had ik dat echt niet geweten. Ik ken het plantje helemaal niet … maar erg mooi op de foto gezet, met een perfecte achtergrond.

  6. Cristien Fotografie Macro |Beantwoorden

    Jij ziet ook alles!
    En wat heb je er een pracht opname van gemaakt, het wit sprankelend!
    Ja dat is wat jij bedoeld…

    Lieve groetjes Cristien.

  7. Dat kende ik niet! Dacht een sneeuwklokje maar vond het bloempje een beetje te groen onderaan🙂
    Prachtig hoe je dit heel mooi in detail hebt gebracht!

  8. Eigenlijk vind ik dit bloempje veel mooier als het sneeuwklokje, al zie ik hem nu voor het eerst in mijn leven .
    Prachtig compo en heel mooi de structuur van de tere blaadjes en de mooi witbalans
    groet wies

  9. Weer iets slimmer geworden vandaag :-)! Mooie foto, Rardo.
    Groetjes,
    Coccinella

  10. Prachtig. Vind dit soort eigenlijk veel chiquer
    dan het sneeuwklokje.
    Geweldig mooi belicht en vlijmscherp
    met passende achtergrond.
    groetjes José

  11. Ik kende dit gevalletje nog niet, maar vind dat hij net iets meer heeft dan een sneeuwklokje. Prachtig gedetailleerd in beeld gebracht in een goede compo met een mooie dof. Toppie vriend!

    Groetjes, Pat.

Geef een reactie

