Vlindertuin

Precies een jaar geleden, brachten wij voor het eerst een bezoekje aan een vlindertuin. Gek genoeg waren wij nog nooit eerder op het idee gekomen dit te doen en deden wij die dag dus onze eerste ervaring op met het fotograferen van die rond fladderende juweeltjes.

Als een vlinder goed stil en mooi in positie op een blad zit zodat je hem vlak kunt spotten, kan je meestal het gehele beestje scherp op de plaat krijgen. Op zich heel knap, want ze zitten niet vaak zo stil. Persoonlijk hou ik er wel van om die beestjes eens in een andere positie en vanuit een ander perspectief dan gebruikelijk te fotograferen. Uiteraard heeft dit consequenties voor de scherptediepte, maar dat is dan ook mijn bedoeling. Hierbij staat voor mij wel één ding voorop, het kopje en de ogen moeten scherp zijn.
Op deze foto is de vlinder slechts gedeeltelijk te zien en door zijn schuine positie ook niet geheel scherp op de vleugels, maar hij zit als een adelaar die net op zijn prooi is neergestreken. Door deze positie en door het perspectief van mijn lage standpunt vind ik er een zekere dreiging vanuit gaan. Als de vleugels hier helemaal scherp waren geweest, was dat effect m.i. een stuk minder en de plaat een stuk vlakker.

Dat de omstandigheden niet ideaal waren is te zien aan de exif gegevens. Heb de ISO moeten opschroeven naar 1600 om bij een F getal van 5.6 nog aan een sluitertijd van 1/100 te kunnen komen. Genoeg om uit de hand te kunnen schieten.  Helaas heb ik de naam van dit mooie vlindertje nog niet kunnen achterhalen.

13 Reacties

  1. Dat is denk ik de uitdaging van elke fotograaf, zeker als het gaat om veel gefotografeerde onderwerpen. Het zoeken naar een nieuwe manier wat betreft licht, compositie en bewerking. Jij bent er in geslaagd! Het kopje en de ogen hebben nu de juiste focus. Complimenten.

  2. Het nadeel van vlindertuinen is dat het er zo loeiheet is,
    je lens moet eerst wennen aan de warmte en jezelf ook 😀😀
    De vlinder is een Papilio soort, welke precies weet ik niet,
    omdat niet de hele vleugels zichtbaar zijn. Maar je hebt vast nog wel meer.
    o,ja zou het haast vergeten, fraaie compo
    met mooi scherpte verloop.
    Groetjes José

  3. Ik ben niet echt een macrofiel in hart en nieren al ga ik een enkele keer wel op jacht naar het kleine spul. De vlindertuin vindt ik een ware bezoeking en doet een aanslag op je concentratie door vocht en warmte. Ik moet zeggen dat de iso 1600 de foto nog netjes intact laat, meestal haak ik af als ik zo hoog moet gaan. En verder vindt ik dit standpunt prima. eigenlijk krijg je een vlinder alleen scherp op het gehele oppervlak bij een bovenaanzicht op gespreide vleugels. Met een compact camera krijg je veel meer scherp maar nadeel is dan dat de achtergrond ook scherp is

  4. Hij komt echt even boven het blad uit om te kijken wat jij aan het doen bent🙂
    Een heel creatief standpunt en heel knap belicht.
    We moeten snel maar weer eens gaan!

    Lieve groetjes,
    mennoG

  5. Cristien Fotografie Macro |Beantwoorden

    Een pracht van een compositie, en ook zo mooi de achtergrond!
    Mooi scherp daar waar gewenst, lieve groetjes Cristien.

  6. Geeft niet Rardo, ik hou van het beeld, de kleur en de scherpte op het lijfje. Hoedje af, dat heb ik nog niet geprobeerd. Zal eens op zoek moeten naar een vlindertuin. Een nieuwe uitdaging!

  7. Van fototechnische dingen heb ik te weing kaas gegeten maar ik vind het een mooie foto. En als je vlinders in je eigen tuin wilt plant dan bijvoorbeeld eens de Buddleja Davidii (vlinderstruik). Ruikt heerlijk als hij boeit, dat vinden de vlinders ook. Uitgebloeide bloemen eruit knippen en je riskeert een tweede bloei. Goed terugsnoeien in maart.

  8. Ik sta echt versteld dat je met iso 1600 tot zo’n korrelloos resultaat komt, Rardo. Knappe foto!

  9. Idd heel mooi…spijtig genoeg is bij ons de vlindertuin in Knokke gesloten wegens “niet-rendabel”…

    1. Ja Geert, dat is zeker jammer, want het is erg leuk om te zien en te fotograferen.

  10. ik gaf bij alle vlinderblogjes een like maar hij doet het niet
    groet je
    ze zijn wonderschoon

  11. Wat een geweldige foto’s. Mooi om ze op deze manier te fotograferen!
    Ik weet trouwens bijna zeker dat dit de Papilio rumanzovia is; een zuid-aziatische schoonheid.

    1. Heel erg bedankt, Angela. Nu heeft het beestje een naam, ben ik blij mee.

      Groetjes, Rardo

Geef een reactie

