Van knop tot verval

Witte Pioenroos (Paceonia Lactiflora – madame Claude Tain)

Deze prachtige en volledig gevulde bloem is zuiverwit met een crèmekleurig hart en ruikt heerlijk.

De volgende informatie heb ik van het internet:
De witte pioenroos wordt vergeleken met de schoonheid van een mooie jonge maagd. 
Of deze vergelijking ook evenredig opgaat met mijn laatste foto, zou ik niet durven te beweren.🙂

In de christelijke symboliek,  staat de pioen voor een roos zonder doornen, rijkdom, heil en genezing, maar ook voor vrouwelijke schoonheid.
 In Japan zou de plant als drakevoer worden beschouwd en de bloemen als groente worden gegeten.
 In China is de pioen het symbool van de liefde. Een bloeiende pioen in de tuin wordt daar gezien als een voorteken van geluk.

 

11 Reacties

  1. Cristien Fotografie Macro |Beantwoorden

    Wat een pracht serie!
    Je belichting, mooie composities en ook die laatste vindt ik gaaf.
    Als groente haha, ik geloof maar niet dat ik ze ga plukken één was al te veel😉
    Je kunt er bijna doorheen kijken zo super en al die details… echt grote klasse!
    Lieve groetjes Cristien.

  2. Maagdelijk wit … is wel mooi wit. Pioenrozen vind ik eigenlijk in alle kleuren mooi. Mmm kan het bijna ruiken zo beeldend zijn deze foto’s.

  3. Wat weer een mooie serie laat je zien.
    Echt maagdelijk wit, en ozo lastig fotograferen
    [zelf vorige week in Hortus poging gedaan,
    maar de struik stond op zo`n ongelukkig plekje,
    dat ik er haast niet bij kon, dus falikant mislukt 😦
    Jij hebt de serie zo mooi belicht, af en toe doorschijnend
    en fraaie compo`s met mooie detailering.
    Heb weer genoten.

    Lieve groetjes José

  4. Heel mooie reeks, Rardo! En een heel originele insteek!

  5. Hele mooie opnames, Gerard. vooral de zwarte achtergrond laat het lichtspel op de bloemblaadjes mooi tot zijn recht komen.

  6. WOW Wat een magnifieke serie. Prachtige belichting en scherpte en het stralende wit komt schitterend uit tegen de zwarte achtergrond. Vooral de laatste is heel bijzonder mooi
    groetjes en het is bijna 30 juni dan zie ik jullie weer Kijk er naar uit
    groet wies

  7. Hele mooie serie!! Prachtige bloem!! Mooi wit op zwart.

  8. Sublieme reeks Gerard, de belichting is super.

  9. zeer mooi platen reeks ben ik nog niet uit gekeken echt heel bijzonder heel cool is me dit
    groetjes antony

  10. Schitterende reeks van bloemen waar ik zoveel van hou. Stonden te bloeien in mijn tuin.

  11. … was je een beetje vergeten😦
    Een druk maar ontzettend leuk weekend gehad, misschien is dat de reden…

    Maar wat een mooie serie. Het is genieten van alle stadia. Een genot om naar te kijken, maar nummer 6 is wel mijn favoriet.

    Een lieve groet,
    mennoG

Geef een reactie

