Juffertje in het Groen

Juffertje in het groen is o.a. een leuke naam voor een echte Brabantse stamppot, bestaande uit witte bonen, aardappelen en snijbonen. Maar, …….. daar wilde ik het nu net niet over hebben.

Hier wil ik de ontluikende bloemknop en een bijna uitgebloeide bloem laten zien van een plant die dezelfde naam draagt als het Brabantse gerecht. Juffertje in het Groen is een eenjarige plant uit de Ranonkelfamilie (Ranunculaceae).

Van nature komt deze plant niet voor in Nederland, maar je kunt hem wel hier en daar in verwilderde vorm aantreffen. Oorspronkelijk komt de plant uit het Middellandse zeegebied en de Canarische eilanden, waar het op akkerland en braakliggende terreinen groeit. De wilde plant bloeit van juni tot augustus. De bloem heeft honingklieren, waarmee hommels en bijen worden gelokt voor de bestuiving.

15 Reacties

  1. Very nice, in its unusual simplicity.

  2. Prachtig Rardo. Vooral de tweede foto vind ik geweldig. Mooi ook de keuze voor de rustige achtergrondkleur en kader.

  3. Achtergrond, scherpte en de mooie vertakkingen maken het prettig kijkende foto’s. De omkadering ook heel mooi uitgevoerd

  4. Prachtige opnames van een hele mooie plant. Aangenaam om naar te kijken.

  5. Prachtig!
    Twee hele mooie foto’s, maar de tweede heeft mijn voorkeur.
    Een kadootje van de natuur ♡

    …. alleen die bonen al… mag ik bedanken 😉

    Liefs,
    mennoG

  6. Prachtig Rardo.
    Trouwens hou wel van stampot

  7. Mooie rustige foto’s!! Ik heb deze plantjes vaak zelf gezaaid voor in de tuin, ze zijn er ook in het roze en blauw, ook erg mooi!!

  8. De foto’s zijn prachtig maar doordat je de bloem zo geïsoleerd hebt afgebeeld op die vlakke achtergrond kan ik de bloem niet meer als bloem bekijken maar zie ik hem als een kunstvoorwerp. Dan vind ik het teveel, vooral de stamppot, aan tekst storend; wie meer wil weten, zoekt graag verder.

  9. Wat heb je er 2 super foto’s van gemaakt Rardo!!
    PRACHTIGE composities…
    nr 2 is mijn favoriet! super scherp!!

    Lg, Nieske

  10. Ik sta gewoon in vervoering!
    Wat een schoonheid die beelden van jou!

  11. Gut heet dat bij jullie zo, ik weet niet hoe het hier hier trouwens,
    alleen dat het vroeger traditie was, om dit met nieuwjaarsdag te eten,
    als fijne stevige kost op al het drinken.
    Stomtoevallig heb ik dit bloemetje in de blauw/paarse variant
    vanmorgen nog mee bezig geweest, ze zijn al lekker aan het vergaan 🙂
    en giga fotogeniek, net zoals jij hier laat zien!
    Deze twee opnames heb je in een hele mooie compo neer gezet,
    met een mooie rustige achtergrond en
    natuurlijk loeischerp.
    Mooi!

    Lieve groetjes José
    ps; Even wennen je nieuwe site,
    maar prettig in gebruik.

  12. Cristien Fotografie Macro |Beantwoorden

    Ik moet eerst even lachen…na het openen hier!

    Liefde is:
    Gezellig samen aan het veranderen tijdens een regenachtig weekend…

    Nu je foto`s wat zijn ze geweldig!
    De achtergrond, zo passend, loei scherp en wat een pracht bloem!
    Lieve groetjes Cristien.

  13. Schitterend werk Gerard.

  14. mooi met die grijze achtergrond

  15. Schitterende juffies in het groen
    nog mooier neergezet ,wat een scherpte en mooie kleuren
    gr Martina

Plaats een reactie