Heideblauwtje

In feite konden we over het weer op zaterdag 30 juni niet echt klagen. De zon scheen regelmatig en het is de hele dag droog gebleven. Echter, deels vanwege de wind en deels vanwege het gebrek aan onderwerpen, zijn we aan het begin van de middag toch verder gereden naar het Boetelerveld in de omgeving van Raalte. Daar ligt een stuk beschut en vochtig heidegebied waar het wemelt van de, in Nederland, beschermde Heideblauwtjes.

Heideblauwtjes zijn kleine vlindertjes met een totale spanwijdte van 2 tot hooguit 3 centimeter en komen bijna enkel voor in vegetaties met gewone dopheide. De vliegtijd van het vlindertje is slechts een kleine 3 maanden, van juni tot augustus. De mannetjes hebben blauwe bovenvleugels en de vrouwtjes bruine, met een rijtje halvemaanvormige vlekjes aan de onderrand.

13 Reacties

  1. Wat het toen voor weer was weet ik echt niet meer .. maar ik weet wel dat dit heel mooie foto’s zijn. Ik heb nog nooit heideblauwtjes gezien, maar hier is ook niet veel heide. De laatste foto is ook heel apart. MOOI hoor!!

  2. de eerste is prachtig ,het licht is ook mooi
    de tweede ..geweldige compositie en heel mooi dat donkere erin
    de derde ..is waanzinnig zo mooi ,wat een droppie
    (*)

  3. Prachtige diertjes, al komen we ze met dit weer zelden tegen😦

  4. Wat een mooie vlinders en prachtige foto’s, voor de laatste vind ik echt top!

  5. Hoi Kameraad,

    ze zijn alledrie prachtig, maar de onderste springt er voor mij uit qua belichting, scherpte, maar vooral is het hier de compo die het hem doet want die vind ik fabelicious🙂 Wat een weelde hadden we daar hè? Ik heb ze hier ook gevonden, maar in niet zo’n grote getale als daar en ze zijn een stuk bewegelijker (dus moeilijker te fotograferen).

    Groetjes, Pat.

  6. Wat zijn ze mooi Rardo! Het is ook zo leuk om te zien hoe ieder op zijn eigen manier de Heideblauwtjes op de foto heeft gezet. Van de 35 fotografen is er niet één foto hetzelfde! Mede daarom vind ik de derde foto het mooist van deze serie. Zo totaal verschillend en helemaal jouw eigen stijl. Het was weer genieten hier op je blogje🙂🙂🙂

    Liefs,
    mennoG

  7. Alle 3 prachtig Gerard, maar mijn favoriet is de onderste
    Mooi momentje dat
    groet wies

  8. Ze zijn stuk voor stuk prachtig Rardo. De onderste vindt ik het mooist in dat fraaie licht

  9. Cristien Fotografie Macro |Beantwoorden

    Bij de eerste denk ik, er komen nog meer😉
    Bij de tweede denk ik, zo wat was je lekker close.
    Maar ja dan zie de derde en val ik bijna van mijn stokkie, wow wat is dat toppie!

    Lieve groetjes Cristien.

  10. Prachtige vlindertjes, je doet ze alle recht. Heel mooi met ook mijn complimenten voor je snelheid!

  11. Ik sluit me maar aan bij al mijn voorgangers.
    Want de 3de opname, die is wonderschoon.
    Machtigprachtig!!
    Zonder de andere 2 tekort te doen,
    heb je bij deze een prachtig ingenomen standpunt,
    met fraaie dof.

    Lieve groetjes José

  12. Prachtige opnames van het Heideblauwtje Gerard.

  13. Wondermooi, die derde daar kan ik mijn ogen niet afhouden!
    (Seks in ’t veld)

Geef een reactie

